maanantai 25. maaliskuuta 2013

Kirjatori hupsis kupsis

Kauppalehden mukaan Kirjatori uhkaa kaatua. Kirjatori on aikaisemmin myynyt vuoden parin ikäisiä poistomyyntikirjoja halvalla. Itse he sanovat asian kauniisti näin:

Kirjatorin liikeideana on myydä hinta-laatusuhteeltaan ylivoimaista tarjouskirjavalikoimaa tukkukaupoille sekä kuluttajille maksimoiden valikoiman laadun kattaen esillepano ja sisältö.

Olen ihmetellyt, kun idea näyttää muuttuneen viime aikoina. Myyntiin on tullut uusimpia uutuuksia, eikä suinkaan hinnoiltaan edullisia, vaan vitosen verran yli Suomalaisen hintojen. Alennuskirjoja on vähennetty ja hintoja nostettu. Luulin, että Kirjatorista ollaan kehittämässä tavallista kirjakauppaa. Nyt näyttääkin siltä, että kyseessä on viimeinen epätoivoinen yritys tehdä edes jotain, kun konkurssi uhkaa.

Kun poiketaan liikeideasta, oma väki ei tiedä enää, mitä tehdä ja mitä ei. Pahempaa on, että asiakas ei enää tiedä, miksi tulla tähän kauppaan.

Mutta mitäs tässä. Joutaakin panna puihin koko puoti. Firman visio on nimittäin jo saavutettu tai jäänyt saavuttamatta.

Kirjatorin visio on olla johtava tarjouskirjakauppaketju vuonna 2012 niin valtakunnallisesti kuin paikallisestikin. Mainonta, markkinointi ja myynti ovat monikanavaisia. Kirjatori-brändi on vahva ja se tunnetaan kautta maan.

Mutta kas. Yllä olevan menneisyyden vision ohella firmalla on myös tulevaisuuden visio.

Tulevaisuuden visioon kuluu ketjun maltillinen kasvattaminen. Suomesta löytyy useita mielenkiintoisia ja riittävän suuria kaupunkeja, joissa on Kirjatorille hyvät toimintaedellytykset.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti