tiistai 6. elokuuta 2013

Postin "asiakaspalvelu" harhateillä - tai siten minä olen ääliö

Posti on laittanut pakettiautomaatteja ympäri kaupunkia. Oikein hyvä juttu. Postilla on palvelu, jossa voi määrätä, mihin automaattiin pakettinsa haluaa. Hyvä juttu sekin. Hiljattain tuli automaatti myös Lähderannan S-markettiin. Menin Postin sivulle ohjaamaan pakettini Lähderannan automaattiin. Sivulla voi pyytää lähimmistä automaateista listan postinumerolla. Annoin Lähderannan postinumeron. Valittavaksi tuli lista automaateista ympäri Espoota ja osaa Helsinkiä, mutta ei Lähderannan automaattia. Annoin Postille palautetta.

"Ohjaisin pakettini S-market Lähderantaan, mutta ei sitä ei ole vaihtoehdoissa postinumerolla 02720."

Ja Posti vastasi.

Hei!

Kiitos yhteydenotostasi, joka koski S-market Lähderannan Smart pakettiautomaattia.

Kirjauduttuasi "Omat palvelut" verkkopalveluumme, kirjoita pakettiautomaatin hakusanaksi Espoo. Saat vaihtoehdoiksi kaikki Espoossa sijaitsevat Smart pakettiautomaatit ja voit valita haluamasi automaatin.

Ystävällisin terveisin

Tuija Pulju

No just joo.  Sensijaan että tutkisivat, mikä ongelma heidän järjestelmässään on, viittaavat että minä olen hölmö. Onhan se vastaajalle paljon helpompaa. En mennyt kokeilemaan heidän konstiaan. Vika on joka tapauksessa olemassa, koska postinumerolla ei löydy, kuten pitäisi.

Vähän myöhemmin tilasin tavaraa verkkokaupasta. Siellä oli mahdollisuus valita pakettiautomaatti aiva vastaavalla tavalla kuin Postin palvelussa. Annoin Lähderannan postinumeron. Sivu tarjosi kaikkia muita aivan samalla tavalla, kuin Postin palvelu. Kokeilin hakea sanalla "Espoo". Sama juttu. No, valitin Postille vastaamalla saamaani mailiin.

Hyvä Posti

Asiakas ei ole aina väärässä. Kun asiakas sanoo, että ei toimi, voisi tarkistaa, toimiiko.

Tilasin juuri tuotteita verkkokaupasta, jossa voi valita Postin pakettiautomaatin.
Lähderannan S-arketin automaattia ei saa näkyviin valinnalla espoo, ei liioin valinnalla
02720, joka on Lähderannan postinumero. Jouduin ohjaamaan paketin Leppävaaraan.

Ei ihme, että en ole koskaan nähnyt kenenkään ottavan pakettia Lähderannan automaatista.

Alpo Tiilikka

Ja Posti vastasi.

Hei!

Kiitos vastauksestasi.

Ikävä kuulla, ettei Lähderannan Smart-posti automaattia ole löytynyt käyttämäsi verkkokaupan listalta.

Meillä Postilla on käytössä Paketin ohjauspalvelu. Paketin ohjauspalvelun avulla voit valita, mistä noudat verkkokaupasta tilaamasi paketit. Voit tehdä Paketin ohjauksen Lähderannan Smart-automaattiin verkkopalvelussamme osoitteessa https://www.posti.fi/omatpalvelut/ . Verkkopalveluumme voit kirjautua verkkopankkitunnuksillasi, Postin käyttäjätunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla ja lukijalla.

Jotta Paketin ohjauspalvelu toimii, täytyy seuraavat kolme ehtoa täyttyä:
- lähettäjän tulee käyttää sähköistä ennakkoilmoitusta paketin seurannassa
- postinumeron paketin päällä tulee olla sama kuin kotipostinumerosi, jos paketin päällä on esim. noutopisteen postinumero ei paketin ohjauspalvelu tunnista lähetyksesi siirtoa
- lähetyksessä tulee olla sama matkapuhelinnumero kuin paketinohjauspalvelussa on kerrottu.

Ystävällisin terveisin

Tuija Pulju


Käskevät minun menemään siihen palveluun, jonka toimimattomuudesta olin aiemmin valittanut ja joka kirjeenvaihto oli mailini häntänä. Ei kai kukaan ihminen toimi tällä tavalla. Epäilen vahvasti, että "Tuija Pulju" on tietokoneohjelma, joka etsiin tekstistä avainsanoja ja päräyttää sitten vakiovastauksen.

Voi hyvä Posti. Kertokaa minulle, miten voin käyttää Lähderannan pakettiautomaattia. Siis kertokaa sellainen tapa joka toimii.

8 kommenttia:

  1. Olen törmännyt samankaltaisiin ihmeellisyyksiin postin palveluissa. Odotan juuri vastausta erääseen kysymykseeni ja olen todella skeptinen (kiitos kirjoituksesi), onko vastauksesta mitään hyötyä.

    VastaaPoista
  2. Hyvä Risa. Kerrohan, kun tiedät, kuinka palvelu onnistui.

    VastaaPoista
  3. Uskomatonta touhua, eivät osaa lukea viestejä. Onko Postilla vielä niinkin vanhanaikaista palvelua kuin puhelinnumero? - Katja

    VastaaPoista
  4. Onhan siellä numero, kun jaksaisi soittaa (eli luultavasti jonottaa). Soittamisen pitäisi onnistua sillä epäilen, että mobiililaitteellani voi myös soittaa.

    VastaaPoista
  5. Kokeilin uudestaan muutama päivä sitten. Automaatti löytyi nyt hakusanalla Espoo. Mutta Lähderannan postinumero näytti automaatteja vain Viherlaaksossa ja Leppävaarassa. Mikä lienee, että asiaa ei voi laittaa kuntoon?

    VastaaPoista
  6. Kiukustuin asiasta taas uudestaan ja nyt sain parempaa palvelua.
    Kuvaus siitä on täällä:
    http://aittatonttu.blogspot.fi/2013/10/posti-petraa-asiakaspalvelua-kuin-sika.html

    VastaaPoista
  7. Nyt vuotta myöhemmin tilasin tavaraa Verkkokaupasta. Tilanne on ennallaan. Haku antaa kaikki ympäristön pakettiautomaatit mutta ei Lähderannassa olevaa.

    VastaaPoista
  8. Olen kokenut tämän saman useamman eri verkkokaupan kanssa ja edelleen ongelma on olemassa. Kun palautetta antaa Postille, he pyytävät antamaan palautteen verkkokaupalle. He eivät kuitenkaan syystä tai toisesta saa pakettejani tulemaan Lähderannan automaattiin. Posti syyttää verkkokauppoja etteivät ole päivittäneet järjestelmissään tietoja pakettiautomaateista.

    VastaaPoista