Viime aikoina on tullut vastaan useampi ikäihminen, joka on kertonut, että hänelle on myyty tablettitietokone väkisin tai harhauttamalla. Kuvio on aina kutakuinkin sama. Asiakas tulee myymälään kysymään neuvoa tietokoneessa tai tietoliikenneyhteydessä olevaan ongelmaan. Ratkaisu kaikkiin ongelmiin on: tabletti kouraan, rahat pois ja näkemiin. Usein asiakkaasta tulee myös uuden sim-kortin, langattoman yhteyden ja kuukausilaskun omistaja.
Usein asiakas tarvitsisi vain neuvontaa. Sitä ei myyjä tietystikään pysty antamaan. Mutta hän voisi sanoa sen suoraan eikä tunkea asiakkaalle turhaa laitetta. Jos iäkäs asiakas tarvitsee uuden laitteen, sopivin on lähes aina pöytäkone. Halvempi malli riittää, vanhus ei pelaa uusimpia pelejä ja halpamallikin näyttää normaalit videot. Jos asiakas tarvitsee uuden nettiyhteyden, kaksimegainen riittää lähes aina. Vain myyjän provikka tarvitsee satamegaisen.
Tabletti on näppärä vehje nuorelle ihmiselle. Mutta vanhan ihmisen ensimmäisenä ja ainoana koneena se on lähestulkoon käyttökelvoton. Vapiseva käsi osuu lasiin minne sattuu ja laite on ties missä tilassa. Hidas käsi ei osaa tehdä eroa nopealle napsauttamiselle ja jatkuvalle painamiselle. Virtuaalinäppäimistö on liian pieni ja liian herkkä kömpelöille käsille. Kuvioon kuuluu, että tabletin kanssa ei tule minkäänlaista käyttöohjetta. Valmistajan nettisivulla sellainen on tai sitten ei. Varmaa on ainakin se, että tabletin käyttöä osaamaton ei osaa sillä ohjetta hakea.
Hyvä kauppias. Ahneus syrjään kun vanhus saapuu kauppaan.
- Koita selvittää sekavasta puheesta, mikä on asiakkaan TODELLINEN tarve.
- Kerro mitä vaihtoehtoja asiakkaalla on, mitkä ovat niiden hyvät ja huonot puolet.
- Anna asiakkaalle aikaa. Anna hänen mennä kotiin miettimään. Hän tulee kyllä takaisin, jos luottamus on syntynyt.
- Varaudu neuvomaan, hitaasti ja rauhallisesti. Älä kerro liikaa; vain perusasiat, että asiakas pääsee alkuun.
- Kerro asiakkaalle, mistä opastusta saa jatkossa. Sitä on esimerkiksi kirjastoissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti