Netin varrella tuli vastaan Scoopshot. Yrityksen ideana on amatöörikuvien ostaminen ja vastaavasti
myyminen yritysten käyttöön. Kuvista kiinnostunut voi luoda Scoopshotin sivulle tehtävän. Kuvaajat voivat tarjota kuviaan tähän tehtävään. Tehtävän asettaja ostaa sitten haluamansa kuvien oikeuden, tai sitten ei osta. Kaikki kuvat ovat näkyvissä ja niitä voivat ostaa muutkin kuin tehtävän asettaja.
Paikallisen tehtävän asettaminen on ostajalle ilmaista. Laajempaa aluetta koskevat tehtävät ja lisäominaisuudet maksavat. Yrityskäyttäjille nuokin hinnat ovat kohtuullisia. Kuvista tarjottavat hinnat näyttävät olevan muutaman dollarin luokkaa. Scoopshot ottaa tietysti myynti- ja ostohinnan välistä. He ilmoittavat itse, että tätä erotusta he eivät kerro. Etusivun esimerkkitapauksessa se näyttää olevan puolet. Kohtuullista amatöörikuvaajalle, jolla ei ole normaalisti mitään keinoa myydä kuviaan.
Hyötyjiä ovat Scoopshot itse, halpoja kuvia ostavat yritykset ja harrastelijavalokuvaajat. Häviäjiä ovat kuvatoimistot, ammattikuvaajat ja tietysti ja erityisesti näitä kuvia silmiinsä saavat julkaisujen lukijat. Kuvien tason lasku on väistämätön.
Onko asia niin, että kuvan taiteellisella tai teknisellä laadulla ei ole väliä, kunhan tekstin kyljessä on joku kuva? Julkaisijat näyttävät ajattelevan, että ei ole. Toinen esimerkki tästä suuntauksesta on sanomalehdissä yleistyvät lukijoiden kuvat. Uutisjutun mukaan taitetaan tuhruinen kuva, jossa on hämäriä hahmoja. Kuvan lähettäneelle kansalaiselle maksetaan vitonen tai viisikymppiä. Murto-osan murto-osa siitä, mitä oman valokuvaajan paikalle lähettäminen maksaisi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti